Friday, December 12, 2025

„Zgiń, kochanie”: depresja poporodowa (ocena: 6/10 za Lawrence)


Szaleństwo opanowuje młodą kobietę. 

Młoda para przybywa do domku po zmarłym wujku. Intensywna bliskość szybko zaczyna ustępować rosnącemu napięciu, a po pojawieniu się noworodka atmosfera gęstnieje jeszcze bardziej.

To kino, które nie bierze jeńców: od pierwszych scen widać, że bohaterka balansuje na granicy, a narodziny dziecka tylko przyspieszają jej zjazd w stronę lęku, gniewu i dezorientacji. Reżyserka z precyzją wchodzi w kobiecą psychikę, nie próbując jej wygładzać. Intensywny przekaz, momentami niekomfortowy w odbiorze — ale trudny do zignorowania, bo podskórnie prawdziwy. Film nie buduje empatii wprost; raczej zmusza do współodczuwania chaosu. 

Z wymagającą tematyką idzie nieszablonowa forma. Z pozornie cichej sceny intymności film potrafi w sekundę przerzucić w obraz pożaru czy koszmarnego przebłysku. Narracja bywa poszatkowana, nie zawsze linearna, a jej logika bardziej przypomina stan wewnętrzny bohaterki niż „normalną” percepcję widza. To działa — pod warunkiem, że zaakceptuje się, iż komfort nie jest częścią seansu. 

Realizacyjnie wybija się warstwa dźwiękowa. Sposób, w jaki dźwięk i muzyka przyklejają się do obrazu, potrafi wprawić w nerwowy trans i budować napięcie nawet wtedy, gdy kadr teoretycznie milczy. W tym świecie świetnie odnajduje się Jennifer Lawrence, tworząc rolę odważną i wyrazistą — najważniejszą w jej dotychczasowym aktorskim dorobku. 

 

„Zgiń, kochanie” to film ważny w przekazie, mocny w formie i niekomfortowy w odbiorze. Dopracowany dźwiękowo, brawurowy aktorsko, narracyjnie poszarpany — dla jednych hipnotyczny, dla innych depresyjny.

 

 

Atuty:

 

Mankamenty:

  • niekomfortowy w odbiorze

  • ciężki tematycznie

  • mało czytelne przeskoki

  • niedopowiedzenia

  • minimalizowane postacie drugoplanowe

 

Polecane dla:

  • lubiących kino psychologiczne

  • ciekawych tematu depresji poporodowej

  • ceniących wrażenie osaczenia

  • fanów narracji nieoczywistej

  • akceptujących narracyjne niedopowiedzenia

  • oczekujących odważnych ról aktorskich

  • amatorów książkowych adaptacji

  • kobiet w depresji i młodych matek

  • niespełnionych pisarek

 

 

 

Zwiastun:



  • reżyseria: Lynne Ramsay

  • scenariusz: Lynne Ramsay, Enda Walsh, Alice Birch na podstawie powieści Arianny Harwicz

  • zdjęcia: Seamus McGarvey

  • montaż: Toni Froschhammer

  • muzyka: Raife Burchell, Lynne Ramsay, George Vjestica

  • scenografia: Tim Grimes

  • kostiumy: Catherine George

  • dźwięk: Paul Davies, Andrew Stirk, Steve Single, Ron Osiowy, Linda Forsén, Mike Tehrani, Tim Burns, George Elliott

  • obsada: Jennifer Lawrence, Robert Pattinson, Sissy Spacek, Nick Nolte, Lakeith Stanfield, Sarah Lind, Phillip Lewitski, Victor Zinck Jr., Debs Howard

 

 

tytuł oryginalny: Die, My Love

produkcja: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone

gatunek: dramat rodzinno-psychologiczny

rok: 2025

polska premiera kinowa: 12 grudnia 2025

dystrybucja: Monolith Films

festiwale: Cannes

 

 

Obejrzany w piątek, 12 grudnia 2025 roku o godz. 17:30 w Cinema City Sadyba Best Mall

No comments:

Post a Comment